hirdetések (x)

Keresés az interneten

Hogyan találjuk meg gyorsan, amit keresünk?

2014.01.26. 18:13 Borbély Viktor

Az internetes oldalak és ezzel együtt a rendelkezésre álló információ hatalmas iramban bővül minden percben. Nekünk pedig meg kell találnunk az információt ezeken az oldalakon. Azt mondhatnám, hogy az információ rendelkezésre áll, nekünk "csak" meg kell találnunk. Természetesen ez elképzelhetetlen valamelyik kereső óriás segítsége nélkül, különben elvesznénk az oldalak között. Egyáltalán honnan tudnánk, hogy melyik oldal tartalmazza a nekünk szükséges információt?

Persze jöhet a válasz, hogy csak be kell írni az oldal címét. Részben igazad is van. Ma már olyan sok oldal van, hogy szinte elég csak kigondolni, hogy mit szeretnék megtalálni, és valószínűleg már létezik az az oldal. Játékképpen próbáld ki te is a következőt. A cikk írása közben eszembe jutott, hogy vajon hol tudnék honlapot készíteni magamnak? Adódik a válasz: a honlap oldalon. Hát jó, akkor talán egy honlap.hu oldal foglalkozik ezzel. Beírtam, és képzeld, ez az oldal már létezik! (Ez nem a reklám helye. Próbáld ki te is néhány címszóra. A lényeg, hogy .hu, .net, .com stb. végződjön.)

Nos, ezzel meglennénk, de nem is erről szeretnék írni, bár ez is egy lehetőség. Sugallja, hogy a jól megjegyezhető internetcímek a nyerők.

A kereső oldal

A kereső oldal nem más, mint egy olyan webhely, ahol hatékonyan, néhány kulcsszóval megadhatod a téged érdeklő kifejezést, és máris több ezer (!) oldalt tár eléd. Igen, ezek ma már nagyon gyorsak, és nagyon sok találattal dolgoznak. Te is hallottál már ezekről: Google, Yahoo, AOL, Bing. Régen még nekünk is voltak keresőoldalaink (Altavizsla, Origo), de ezek mára vagy megszűntek, vagy már nem kereséssel foglalkoznak.

Pl. ha megadom azt a keresést, hogy "számítógép probléma", akkor egy jobb kereső úgy veszi, hogy a keresésben legyen benne mindkét szó. Tehát így érti: számítógép ÉS probléma. Tehát olyan oldalakat keresek, ami a számítógép valamilyen hibájával van összefüggésben. Angolul az ÉS-t AND-del lehet helyettesíteni, ha ki akarod írni a keresésedben, bár nem szükséges. A másik fajta kulcsszó, az OR, (=VAGY). Ez azokat keresi meg neked, amiben vagy a számítógép vagy a probléma szó szerepel. Próbáld csak ki, egészen más találatokat fogsz kapni.

Ha olyan kifejezés érdekel, amiben egymás után szerepel ez a két szó, akkor mindenképpen tedd idézőjelek " közé a szavakat, így: "számítógép probléma". Megint más lesz a találati lista. Megfigyelheted pl. a Google esetében, hogy a te keresési szavaidat vastagon szedi a találati listában. Így könnyen ellenőrizheted, hogy milyen kontextusban találta meg az érdeklődésedet.

Én még szoktam azt a trükköt is használni, hogy a ragokat, jelzőket a szavak végéről elhagyom. A magyar nyelv miatt ez különösen számít. Tehát nem a számítógépem problémája lesz a kifejezés, hanem a fenti példáknak megfelelő. Ezzel bővítem azoknak a szavaknak a listáját, ami a nekem kellő oldalon van. Pl. ha a szövegben szerepel a számítógépem, számítógéped, számítógéppel, számítógépen, erre jól fog illeszkedni az én számítógép keresésem. Használj címszavakat!

Ez persze nagyon sok találatot dob fel még így is. Érdemes szűkíteni. Ha egy hibaablakban szereplő szöveget látsz, akkor abból azokra a szavakra keress rá, ami a legritkábban előforduló. Így nagy valószínűséggel hamar eljutsz a keresett megoldáshoz. Ha egy konkrét programhoz kötötten jön elő a hibajelenség, akkor elegendő az alkalmazás nevét (pl. Outlook) és a hibakódját (0x800......) megadni. Ha több operációs rendszeren is létezik a program, akkor nem árt azt is a kereséshez biggyeszteni. Biztosan hamar lesz megfelelő eredményed.

Az olyan szavakat pedig érdemes kerülni, amik sokszor, gyakran előfurdulnak: pl. a-az-egy névelők, írásjelek.

Továbbá egy jó kereső azt találja meg nekem, ami engem érdekel. Na jó, de honnan tudja, hogy mit tegyen előre a találati listában a sok ezer közül? Relevancia keresés a kulcsszó. Azt, hogy egy adott rendszer miként keresi ki az adatbázisából az oldalt, minden szolgáltató maga határozza meg egy bonyolult képlettel.

Google

Ez a szó már bekerült az angol szótárba is igeként: "to google", ami annyit tesz, hogy keresni. Ez egy szleng, de már mindenki ezt használja. Sőt, ez jut először eszünkbe, ha valamit meg akarunk keresni.

De a Google nem csak kereső, kiálthatsz fel. Igen, ez volt az első termékük, aztán jött a levelező, a térkép, a szótár, a pénztárca, a saját mobiltelefon (Nexus mobil és tablet) az Android operációs rendszerrel... A sornak még nincs vége.

Az előzőekben írtam a relevanciáról. Tehát egy adat, ami jellemzi az érdeklődésemet. De ezt honnan tudja a Google? A kulcsszó a "profilozás". Mindig, amikor te használod a levelezésed, keresel valamit, vagy éppen a YouTube-on nézel filmet, erről statisztika készül. Ezeket a Google a saját szolgáltatásain keresztül (Google kereső, levelezés, YouTube, Google Drive és még sok más) gyűjti be személyre szabottan. Tehát készül rólad egy profil, egy személyes leírás. Ezek alapján egy csoportba kerülsz bele, amikor a Google hirdetéseket jeleníti meg a leveleződben a jobb oldalon, vagy amikor személyes ajánlattal lát el. De a keresésekkor is megjegyzi, hogy te ki vagy, és általában milyen témakörökben mozogsz, és ez alapján osztja a találatokat.

Lényegében egy mai fiatal, aki elkezd "élni" az interneten, nem tudja kikerülni, hogy élete végéig információk tömkelege lesz rögzítve róla. Ez már tényleg a WWW (world-wide-web = világméretű hirdetési háló) korszaka. A filmek előzményei, de a javaslatok is, hogy mit nézzen meg következőnek, ez alapján a profil alapján lesz meghatározva.

Ez vajon hogyan befolyásolja a mindennapjainkat? Hol a privát szféra? Ez eltűnt ezáltal, helyette ingyen kapunk levelezőt, tárhelyet, jobb keresési találatokat, érdekesebb filmajánlókat.

Bing

A Microsoft sem akart lemaradni a Google mögött, és néhány évvel később megalkotta a Bing-et. Már a Microsoftnak is van azóta térképszolgáltatása, levelezője pedig régóta (Microsoft Hotmail). A bing.com kereső oldala megszólalásig hasonlít a riváliséra. Annyi a különbség, hogy a hátteret gyakran változtatják, de a kinézet minimalista.

Az információgyűjtés az internetes szörfösökről mindenhol megvan. Miért pont a Microsoft maradna ki ebből? Minden olyan hely, vagy helyzet értékes a nagy keresőcégeknek, ahol azonosítani lehet a felhasználót. Például az is egy információ, hogy te melyik oldalról érkeztél az ő oldalukra. Ezt a böngészőnk automatikusan elküldi, gyakorlatilag ki sem lehet kapcsolni. A beszerezhető információk tárháza szinte végtelen.

A profilozásnak nem is az a lényege, hogy személy szerint rólad szerezzenek infót. "Kit érdekelhet, hogy én miket nézek?" - tehetnéd fel a kérdést. Valóban, egy személyben nem. De mi van, ha azt szűri le a kereső cég a háttérben a te információid alapján, hogy pl. egy 26 éves, férfi, magyar, nem budapesti érdekli a vállalkozás indítása. Ez már beleillik egy csoportba, akiknek célzott információt lehet az orruk alá dugni, mondjuk egy jól irányzott hirdetés formájában.

Ezzel természetesen nincs is semmi baj, hiszen (majdnem) minden szolgáltatás ingyen van az interneten.

Ezek után nem sorolom fel az összes kis és nagy keresőszervert, de egy-két érdekességgel még találkozhatsz. Nézzük ezeket!

Akik a Google oldalvizét használják

Merthogy vannak ezek is szép számmal. A Delta Search igazából egy nem kívánt alkalmazás, ami egy óvatlan pillanatban települ a böngésző moduljaként, és alapértelmezett keresővé teszi magát. Ezután a kedvenc keresőnk nem a Google lesz, hanem a Delta Search, azonban a Goolge-t használja a keresésben. Tehát egy olyan élősködő, ami beépül a böngészőnk és a Google közé. Természetesen elsődleges feladata, hogy a kereséseinket figyelje, rögzítse, és maga is felépítsen egy profil adatbázist. Érdemes megszabadulni tőle.

Hasonló az Ask.com, ami programok telepítésénél kerül fel a számítógépünkre. Bár a telepítés egy pontján, jól látható módon megtilthatjuk, hogy felkerüljön. Tehát van kontrollunk rá. Részben a Google adatbázisára támaszkodik. Az előzőhöz hasonlóan közbeékelődve. Újdonsága, hogy nem egyszerű címszavas keresést nyújt csak, nem konkrét kérdésekre kaphatunk választ. Olyan, mint a magyar www.gyakorikerdesek.hu.

A fentiek csak néhány példa arra, hogy ilyenek is léteznek. Szerencsére ezektől azért meg lehet szabadulni, bár igényel némi hozzáértést, odafigyelést.

Tematikus keresők

Azok a keresőoldalak, amik még a keresésed előtt szűkítik le keresendő oldalakat. Kategóriák vannak meghatározva, és egyre szűkebb és szűkebb listát hoznak létre neked, míg végül eléred az eredményedet.

Néhány hasznos link kiindulásnak:

www.lap.hu - keresés mindenféle témakörben, gyűjtőoldalakon

www.gyakorikerdesek.hu - amit máshol nem mertél megkérdezni...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_search_engines - a Wikipédia listája a keresőkről

http://www.search.yahoo.com/ - Yahoo! Search kereső

http://www.goole.com

http://www.bing.com

Remélem ismét érdekes dolgokat olvastál a világhálóról.

Ha tetszett, lájkold az írásomat, vagy iratkozz fel a hírlevélre, hogy időben értesülj az újdonságokról!

Szívesen veszem a kommenteket és az ötleteket, hogy miről szeretnétek még olvasni.

Igen, szeretnék feliratkozni a hírlevélre!

Szólj hozzá!

Címkék: kereső keresés böngésző Google Bing

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemismegy.blog.hu/api/trackback/id/tr855770799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása